Retaule de la Mare de Déu de l'Estrella de Tortosa

Bisbat de Tortosa

Entre el 1351 i el 1360. Pere Moragues

A la Catedral de Tortosa es conserva, al darrere de l’altar major, el retaule de fusta de la Mare de Déu, conegut com el “retaule de l’Estrella”. En realitat es tracta d’un políptic de fusta que combina l’escultura, visible quan el retaule resta obert, i la pintura a les taules exteriors de les portes.

El retaule és un dels políptics més grans i notables del gòtic europeu i l’únic del seu tipus conservat a Catalunya. De fusta esculpida, daurada i policromada, va ser encarregat l’any 1351 i acabat potser a l’entorn de 1360. Segurament és obra de Pere Moragues, orfebre, escultor i arquitecte de Barcelona que treballà per tota la Corona d’Aragó. El moble es distingeix de la majoria dels retaules contemporanis i immediatament posteriors per la seva forma.

Els cossos laterals del retaule són batents, amb frontisses que es poden tancar.
En l’actualitat es mostra sempre obert, però en el passat l’interior només es mostrava en les festes litúrgiques més importants, mentre que la major part de l’any el retaule era tancat. Llavors només eren visibles les pintures de les portelles, de gran qualitat, consistents en escenes de la Passió i Resurrecció de Crist repartides en franges horitzontals i atribuïdes a Francesco d’Oberto, un monjo d’origen genovès que visqué a Provença i que a més de pintor fou teòleg i poeta. Avui només es poden veure si s’accedeix a la part posterior del retaule.
L’interior esculpit és d’un esplendor extraordinari. Al centre i sota el pinacle central que li fa de dosser, presideix el conjunt la imatge de la Mare de Déu, patrona de la catedral. Maria està dempeus amb una flor a la mà dreta i al braç esquerre du el Nen, que juga amb un ocellet que té a les mans.

En tota la resta de la superfície interior es desplega l’aparell narratiu del retaule: trenta escenes a manera de vinyetes quadrades que expliquen la vida de Maria i del seu fill Jesucrist. En un sentit general, la lectura de les escenes va  de dalt abaix en cada carrer, i d’esquerra a dreta entre els carrers, encara que hi ha nombroses excepcions. Al primer carrer de la portella esquerra s’hi veu l’Anunciació a Maria, l’Anunciació als Pastors i el Naixement; al carrer següent, els Mags davant Herodes, la Presentació al Temple i l’Epifania, que ja es veu que no haurien de seguir exactament aquest ordre. Ja a dins el moble, el viatge de retorn dels Reis (el seu cicle està extraordinàriament desenvolupat en aquest retaule) se situa amb poca lògica després de l’entrada de Crist a Jerusalem. A l’altra banda de la imatge central el cicle continua amb les històries de la Passió, Mort i Resurrecció de Crist i de la Glorificació de Maria, també amb alguna alteració narrativa difícil d’explicar. Potser en algun moment es canviaren de lloc certs  grups escultòrics. En tot cas, entre aquest darrer cicle marià s’hi va incloure un episodi especialment venerat a Tortosa: el lliurament a Sant Tomàs, per part de la Mare de Déu, del seu cenyidor o cinta, que segons la tradició es conserva a la seu tortosina i que dona nom a l’advocació patronal de la ciutat. Potser l’escena contigua representa la tradicional processó que ja al segle XIV se celebrava per honorar aquesta insigne relíquia.

(Text: Marc Sureda i Jubany)

AUDIODESCRIPCIÓ

Fitxa Tècnica

Retaule de la Mare de Déu de l'Estrella de Tortosa

Catalunya, entre 1351 i 1360

Pere Moragues

Políptic de fusta esculpit i pintat

884 x 695 cm obert i 884 x 439 cm tancat