Arquebisbat de Barcelona

Arxiu Diocesà de Barcelona

Al segle XII es diferencia de l'Arxiu Capitular, distingint entre les propietats i els drets del bisbe i els dels canonges

Els primers documents de l’arxiu es remunten a un privilegi del segle IX que Lluís II de França concedí al bisbe Frodoí sobre les primeres propietats episcopals i drets importants. Així sorgí una de les sèries arxivístiques fonamentals de l’arxiu: la Mensa Episcopal.
Llegir més

L’Arxiu Diocesà de Barcelona és la institució que conserva la documentació generada pel bisbat de Barcelona des de fa més de mil anys. Els seus orígens es remunten com a mínim al segle IX, amb documents com un privilegi de l’any 878, i al llarg de l’edat mitjana es va anar configurant com un arxiu propi de la cúria episcopal, amb registres sistemàtics que encara avui es continuen ampliant.

Al llarg dels segles, l’arxiu ha crescut de manera continuada fins a reunir un fons molt extens, amb milers de pergamins, còdexs i sèries documentals. Entre els més rellevants hi ha registres iniciats ja al segle XIV —com les visites pastorals o els llibres de concessions i nomenaments— que destaquen per la seva antiguitat i continuïtat, i que permeten seguir l’evolució de la diòcesi i de la societat al llarg del temps.

La seva història també està marcada per episodis significatius, com la salvaguarda del fons durant la Guerra Civil, quan una part de la documentació va ser protegida i traslladada per evitar-ne la destrucció.

En conjunt, l’arxiu és una font de gran valor per conèixer no només la història eclesiàstica, sinó també la vida quotidiana, les institucions i l’organització social de Barcelona i el seu territori al llarg dels segles.

Planifica la visita

Carrer del Bisbe, 5
08002, Barcelona

93 270 10 17

arxiudb@arqbcn.cat

Horaris

De dilluns a divendres de 9 a 13 h
Tancat els festius i el mes d’agost
Amb cita prèvia

Galeria d’imatges

Agenda

Monuments oberts

Tot el patrimoni